לא על נאדירה לבדה אלא על האקדמיה בכללותה

האוניברסיטה העברית הצהירה על עצמה כאוניברסיטה ציונית ובזה היא כורתת את העץ שהיא יושבת עליו. יש הבדל בין אוניברסיטה ששורשיה נטועים בציונות, וזו עובדה שאפשר להודות בה ולא ניתן להתווכח עליה. לבין אוניברסיטה שמגדירה את עצמה כאוניברסיטה ציונית.

מה שמתבקש כרגע מהאוניברסיטה העברית שתגיד לנו למה היא מתכוונת ב- "אוניברסיטה ציונית"? האם זה אומר שהיא אוניברסיטה ליהודים בלבד? ולאיזה ציונות האוניברסיטה מתכוונת? האם היא ציונית ליבראלית? ציונית דתית? ציונית לאומית? ציונית לאומית-דתית? ומה זה אומר לגבי האוניברסיטה כמכון מחקר? מה זה אומר לגבי האוניברסיטה כמפעל ליצור ידע במדעי הרוח והחברה?

האם זה אומר שהגזרה של המחקר החברתי-פוליטי-כלכלי אמורה להתאים לגזרה אידאולוגית ציונית כלשהי? ולאיזה גרסה מהן בדיוק? ומה הם ערכי הציונות שהאוניברסיטה מצפה מהחוקרים שלה להיצמד אליהם? האם טובת המדינה נטועה באמת בערכים אלה? האם תפקידה של האוניברסיטה לשמור על המדינה ועל ערכיה או שתפקידה לשרת אותה בשמירה על חופש האקדמי של החוקרים שלה?

האם מותר לנו למשל להגיד שכדור הארץ הוא עגול? אופס, סליחה, התבלבלתי! זה מקרה מתקופה אחרת וממוסד אידאולוגי אחר. תעזבו את הדוגמה הזו היא לא רלוונטית אנחנו חיים בעידן המכונה החכמה.

אבל אולי אנחנו כן חיים בתקופה דומה, תקופה שבה האוניברסיטאות מתחילות להדמות לישיבות יותר מאשר למכוני מחקר.

ורציתי להוסיף פה משהו על דוקטרינת ההלם של נעמי קליין, אבל אני אחסוך ואסתפק בלהגיד שאנחנו נמצאים בתקופה מסוכנת שבה הרבה דברים יכולים לעבור בשקט בזמן שבימים רגילים הם לא היו עוברים.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق